شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

ردا على هجوم عمرو أديب.. إعلامي تونسي: «إنتوا في مصر مش لاقيين تاكلوا»

شن الإعلامي الإذاعي نبيل بنعمر، هجومًا حادًا على الإعلامي عمرو أديب؛ بعد هجومه على تونس وتشبيهها بـ«سوريا»؛ بعد الاحتجاجات التي اندلعت بها.

وقال «بنعمر»، في برنامجه: «سأخاطب وأردّ على كلام عمرو أديب باللهجة المصرية، وأقول إمتى تتأدّب يا أديب وإنت في تونس نازل على الثورة ضرب وتكذيب؟».

وتابع: «قالك إيه تونس حتكون زي سوريا.. إوعى وشك يا أديب دا إنتوا موش لاقيين تاكلوا كابوريا.. آه نسيت إنت بتاكلها عشان بيدفعولك ثمنها عشان كل يوم على القناة تزعق وتمثل علينا منها».

وأضاف «أيوه يا سيدي، أحكيلك كلمتين وخوذ ثمنهم من سيدك.. أفتكر لو زعلوا عليك حتبطل كذب وتمثيل وما عاد حد يريدك اللي على راسه بطحاء يغطيها، بلاش فرعنة يا ابن فرعون والشيطان ساكن في جيبك.. إيه يا عمرو يا أديب.. تونس موش محتاج كلام العيب.. عيب عليك عيب وشعبك غلبان عايش الفقر وجيعان».

واستطرد: «في سينا ناس بتموت يا عيني من الإرهاب وإنت بتهنّي الريس عشان يأكّلك كل يوم كباب.. بص يا عمرو يا اديب، خليك للحكام عبيد، وسيب تونس تعيش من الديمقراطية نصيب.. إحنا الي فينا من الإخوان والأزلام والغلمان والجرذان، بس ما ليكش دعوة وسيبك من تمثيل دور الالعوبان».

واختتم: «تونس حتفضل خضراء، لا سوريا ولا قاهرة.. تونس بنحبها زي ما هي حتى لو جارت علي.. ارجع لأحمد شوقي يقولك ولا أقول لك.. إن استطعت ردها علي».

#نبيل_بنعمر يرد على عمر #اديب_بالمصري : امتى تتأدب يا اديب ؟ #Headnet #Cappuccino #Cap_fm #ON_E / #عمرو_اديب / #كل_يوم

#نبيل_بنعمر يرد على عمر #اديب_بالمصري : امتى تتأدب يا اديب ؟#Headnet #Cappuccino #Cap_fm#ON_E / #عمرو_اديب / #كل_يوم

Publié par Radio Cap FM sur lundi 15 Janvier 2018

وكان «أديب» عرض لقطات من احتجاجات تونس، قائلا: «أنا حابب حضراتكم تشوفو إيه اللي يجرى في تونس؛ لأنه دائما يقولنا إنه الثورة نجحت في تونس، والنموذج التونسي أعظم شيء حصل.. كل الربيع العربي بتجاربه الناجحة والمشكوك فيها وغير الناجحة كله عنده مشاكل».

وأضاف «بدأنا نشوف حاجات اللي كانت في سوريا زمان واللي حاولوا يقنعونا بها الإخوان بأنّها مسيرات ليلية.. تونس تشهد منذ 4 أيّام اضطرابات كبيرة جدا في أكثر من 10 مدن تونسية؛ لأسباب اقتصادية وسياسية، لكن في الغالب الأسباب سياسية» .

وأردف: «تونس فيها حكومة تضمّ الإخوان المسلمين والليبراليين، وهذا أمر دائما يقولون لنا إننا فشلنا فيه في مصر إنه إحنا يكون عندنا حكومة فيها إخوان مسلمين وغير الإخوان».



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023