شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

السيسي: والله لن أسمح بأخذ جنيه من المصريين.. وفيس بوك: كلامك كله كدب

السيسي: والله لن أسمح بأخذ جنيه من المصريين.. وفيس بوك: كلامك كله كدب
سيطرت حالة من السخرية على رواد موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" إثر تصريحات قائد الانقلاب العسكري عبدالفتاح السيسي عن محاربته للفساد وتصديه لكل فاسد حسب قوله.

سيطرت حالة من السخرية على رواد موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” إثر تصريحات قائد الانقلاب العسكري عبدالفتاح السيسي عن محاربته للفساد وتصديه لكل فاسد، حسب قوله.

وكان عبد الفتاح السيسي، قد صرح أمس خلال كلمته بأسبوع شباب الجامعات العاشر قائلاً: “إنَّ الدولة لن تصمت على أي فاسد أو مفسد، أيًا كان منصبه في البلاد”، مضيفًا: “والله لن نسمح بجنيه يتاخد دون وجه حق، مش معنى إن فيه وزير فاسد يبقى كل الوزراء فاسدين”.

وشهدت صفحات رواد فيس بوك موجة من السخرية؛ إذ قال أحمد أبو راية: “هو بيتكلم انه مش هيسمح بجنية واحد يتاخد من المصريين بس هيسمح باقل حاجة مليون فيما فوق”.

أما محمود الشاعر فسخر قائلاً: “الله يرحم أيام الرز يا معلم”.

وقال حسن غازي: “ههههههه الراجل صريح فى تصريحاته ( لن نسمح بجنية واحد، يعنى يإما كل فلوسهم يإما بلاش.. على رأى ستى الله يرحمها يابنى إن سرقت أسرق جمل وإن عشقت إعشق قمر”.

وسخر محسن حسانين قائلاً: “احنا مناخدش جنيهات..الزعيم يلهط علطول، وبعدين خلي بالكم “ماعدش فيه حاجه تتاخد ..وبعدين يقول ” لن نسمح بجنيه واحد يتاخد من المصريين ” …طب هياخدوا ايه ؟!”.

وكتب محمود الأسواني تعليقًا على تصريحات “السيسي” عبر فيس بوك قائلاً: “والله يا ريس احنا ناس رحنا مدارس ومتعلمين وربنا عاوزنا نصدقك وانت من يوم ما اتكلمت وكلامك كله كدب …طب ازاى ؟”.

وقالت نورهان هادي: “هو هياخدها و يوزعها بمعرفته ع “المصريين” اللى هما الجهات السيادية باقى الشعب ده لاجئين”.

وعلق إسماعيل كمال بقوله: “بعد ايه بعد خراب مالطه؟!”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023