شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالفيديو.. الحسيني: قلت للسيسي عايز حقي.. قال لي هناخده بالقانون

بالفيديو.. الحسيني: قلت للسيسي عايز حقي.. قال لي هناخده بالقانون
أكد الإعلامي يوسف الحسيني أنه تمكن من الحصول على عناوين الإخوان المتورطين في الاعتداء عليه، في نيويورك، وكان يفكر في أن يأخذ حقه منهم

أكد الإعلامي يوسف الحسيني أنه تمكن من الحصول على عناوين الإخوان المتورطين في الاعتداء عليه، في نيويورك، وكان يفكر في أن يأخذ حقه منهم بـ”الطريقة البلدي”، إلا أنه قابل عبد الفتاح السيسي، وأخبره بما ينتويه، إلا أن السيسي رد عليه قائلاً: “إحنا سلميين وهناخد حقنا بالقانون”.

وقال الحسيني -في برنامجه “السادة المحترمون”، معلقًا على واقعة الاعتداء عليه-: “الحق يتقال، جبت الأسامي والعناوين في بروكلين ونيويورك ونيوجيرسي، وجبت عناوين الزوجات وأماكن عملهم ومدارس الأولاد، وقعدت فكرت بهدوء وشيء من الحكمة، ده صح ولا غلط، آخد حقي بالبلدي يعني نجيب العيال ونهريهم ضرب”.

وتابع: “وبعدين شاءت الظروف أن أتقابل مع الرئيس، وقلت له يا فندم أنا مش هسيب حقي، فرد عليّ قائلاً: إحنا جينا سلميين وهنسافر سلميين، وهناخد حقنا بالقانون”.

وعلق الحسيني: “هنا لقيت أننا نرجح كفة القانون، وسهل جدًا أننا نمارس نفس العنف، ورحمة أبويا الأسامي بالزوجات بالعناوين بمدارس العيال، عندي، وأقدر أقولها على الهواء، بس ده هيؤدي لموجة عنف، ومن الوارد أن أهالينا المصريين في نيويورك حد يقرر ياخد حق يوسف الحسيني، وكان يمكن أخد حقي بإيدي”.

وختم: هناخد حقنا بشكل متحضر، مش علشان الإخوان، بس علشان العالم يعرف إننا مصريين نمشي في مسارات قانونية ودبلوماسية سليمة، والقضايا تم رفعها بالفعل”.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023