شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

بالفيديو.. للكبار فقط.. أحمد مرتضى يسب أهالي دائرته

بالفيديو.. للكبار فقط.. أحمد مرتضى يسب أهالي دائرته
تداول نشطاء، فيديو لأحمد مرتضى، نجل مرتضى منصور، الفاىز بجولة الإعادة عن دائرة الدقي والعجوزة، وهو يسب أهالي الدائرة وسط جمع من مناصريه.

أعاد نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، تداول مقطع فيديو قديم، يظهر فيه أحمد مرتضى، نجل مرتضى منصور، الفاىز بجولة الإعادة عن دائرة الدقي والعجوزة، وهو يتلفظ بألفاظ خارجة ويسب بعض أهالي الدائرة وسط جمع من مناصريه، وذلك قبل فوزه بمقعد البرلمان.

ويظهر الفيديو أحمد مرتضى وهو يتحدث قائلًا: “أنا احترمت نفسي في الانتخابات، لكن الدكر اللي قطع لي أي لافتة، بعد فوزي في الانتخابات هاعلقه من…”.

وأضاف أحمد مرتضى، أن البرلمان يعطيه حصانة “يفعص بيها أي حد في مصر علشان يحترم بيها نفسه”، مؤكدًا أن “معظم النخبة غير شرفاء ولا أيمن نور ولا محمد البرادعي”.

وشدد “منصور” على مناصريه: “نستموت على توزيع الورق فقط، اللي يقولك اديني فلوس علشان انتخب أحمد مرتضى منصور، وأنا باحترم الناس، اللي مش هيحترمني هافعص…”.

واختتم حديثه: “أنا كنت دكر أنا وأبويا وقت ما كان الدكره لسه في بيوتهم، ورد على أحد أنصاره أنا يا… مش عايز صوت أنا انضف من أي حد في البلد دي”.

وأعلنت اللجنة العامة للانتخابات، بدائرة الدقي والعجوزة، برئاسة المستشار ناجي شحاتة، فوز أحمد مرتضى منصور، على منافسه الدكتور عمرو الشوبكي.

وجاء عدد الأصوات الناخبة 44 ألفًا و532 ناخبًا، منهم 1686 صوتًا باطلًا، و42846 صوتًا صحيحًا، وحصل أحمد مرتضى منصور على 21817 صوتًا، مقابل 21029 صوتًا للدكتور عمرو الشوبكي.

وتعتذر “رصد” لقرائها عن ما ورد في الفيديو من ألفاظ خارجة.

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023