شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

السيسي: لو كانت «المظاهرات» تبني مصر هنزل بالمصريين نقف في الشارع

قال عبد الفتاح السيسي، اليوم الأحد، تعليقا على حقوق الإنسان إن الدول لا تبنى بالدلع لكن بالجهد والعمل والصبر، والمصريين غيروا في يناير و30 يونيو ويقدروا تالت ورابع لو اللي موجود مش على مزاجهم.

وأضاف السيسي خلال كلمته التي ألقاها أثناء افتتاح عدد من المشروعات بمنطقة القناة، «لو كانت المظاهرات تبني مصر هنزل بالمصريين نقف في الشارع ليل ونهار عشان نبني مصر، والله العظيم».

مصر لا تُبنى بالمظاهرات

السيسي: "لو كانت المظاهرات تبني مصر كنت نزلت مع المصريين في مظاهرات عشان نبني مصر"

Publiée par ‎شبكة رصد‎ sur Dimanche 5 mai 2019

وتابع: « الفترة التي تلت ما بعد يناير عام 2011، شهدت خسائر تقدر بمليارات الدولارات، معقبًا: «خسارة اقتصادية وأمنية»، مضيفا: «مين كان هيعوض علينا التأخير والنقص وحالة عدم الاستقرار، محدش هيعوض الخسارة اللي خسرناه، اه الأشقاء ساعدونا لكن لازم نعتمد على أنفسنا».

وعن دور القوات المسلحة في المشروعات الاقتصادية في مصر، قال السيسي إن الصورة التي تصدر عن قيام الجيش  بالمشروعات ليس صحيحا، ولكن كل الشركات العاملة هي شركات مدنية مصر زي أوراسكوم والمقاولون، عمال ومهندسون مصريون.

وعقب السيسي قائلا: «أنا عايز أقول إن كل اللي شغال هنا، وكل المشروعات هي شركات مصرية 100% عشان مهم تعرفوا إن دور الجيش هو دور إشرافي ودور إدارة والتزام إن العمل ده يخلص في 20 شهر، ولو فيه مشكلة يتم حلها بسرعة».

وأردف: ليس من المعقول أن نتصور إن الجيش لديه عماله تكفي 5 ملايين إنسان؟ هذا الكلام غير موضوعي، والجيش لديه مهام كثيرة على الحدود، مضيفا: «النقطة دي مهمة وأرجو من الإعلام أن يتحدث فيها ويؤكدها».

وافتتح عبد الفتاح السيسي، اليوم، عددًا من المشروعات التنموية التي تربط سيناء بدلتا النيل، وعلى رأسها أنفاق مدينتي الإسماعيلية وبورسعيد وعدد من الكباري العائمة بهدف تسهيل حركة العبور من وإلى سيناء.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023