شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

الدقهليه منوره بأهلها.. وشركة الكهرباء: تخفيف أحمال

الدقهليه منوره بأهلها.. وشركة الكهرباء: تخفيف أحمال
  سادت حالة من الاستياء والغضب الشديدين بين أهالي محافظة الدقهلية ، بسبب انقطاع التيارالكهربائى...
 
سادت حالة من الاستياء والغضب الشديدين بين أهالي محافظة الدقهلية ، بسبب انقطاع التيارالكهربائى بصورة متكررة ولفترات تترواح ما بين الساعة والثلاث ساعات خاصة بقرى ومدن مراكز "طلخا ونبروة وميت غمر والمنصورة" .
 
وتساءل الأهالي عن  سبب الزيادة الكبيرة في فواتير الكهرباء بأرقام مضاعفة رغم انقطاع الكهرباء.
 
يقول "سيد منصور"، أحد اهالى قرية بهوت بمركز نبروة: " الكهربا قاطعة للمرة التانية النهاردة مرة قطعت ساعة والمرة التانية ساعتين".
 
وتابع لـ"رصد" :" لا فارق بين صيف ولا شتاء مش فاهم حكومة اية الى بتخفف احمال في عز البرد، لا في تكيفات ولا مراوح اومال الكهربا بتقطع ليه".
 
 
واستنكر منصور غلاء فاتورة الكهرباء الخاصه به، مؤكدا أن منزله يتكون من طابقين ويدفع في المعتداد فاتوره 250 جنيه شهريا، موضحا ان الشهرين الماضيين الفاتوره الواحدة تعدت الـ800 جنيه. 
 
تشتكي سامية ابو شادي، ربة منزل من مدينة طلخا ، من أن لديها أبناء يؤدون امتحاناتهم في تلك الفترة، موكدة أن انقطاع الكهرباء يؤثر سلبا على نجليها . 
 
 
وتقول لـ"رصد"  :"بنتي في الجامعة وابني في الاعدادية ، وبيمتحنو الايام دي، بعد ما حمدنا ربنا ان الصيف راح، هنرتاح من قطع الكهربا لاقيناها بتقطع في الشتا كمان".
 
 
ويضيف عاصم متولي، طالب جامعي: "مصر من تقدم لتقدم عدنا لعصر اللمبات الجاز، ومحولات الديزل، وبكره لسه هنشوف مصر" 
 
وأكدت مصادر بشركة كهرباء الدقهلية أنه لا توجد أزمة فعليه في الكهرباء، إذ لا يتم قطع التيار الكهربائي بشكل مجمع ولكنه يتم في مناطق معينة بالتناوب.
 
 
وأكد أن انقطاع الكهرباء يأتي  لتخفيف الأحمال بالمحطات بعد تزايد الأحمال خلال الفترة الحالية.


تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023