شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

ارتفاع عدد المصابين من تسمم “الترمس” بالنوبارية إلى 108 تلاميذ

ارتفاع عدد المصابين من تسمم “الترمس” بالنوبارية إلى 108 تلاميذ
ارتفع عدد المصابين إلى 108 تلاميذ بمدرسة "العدل" الابتدائية بمدينة النوبارية بمحافظة البحيرة والتابعة لإدارة أبو المطامير التعليمية بتسمم غذائى؛ نتيجة تناولهم ترمس فاسد.

ارتفع عدد المصابين إلى 108 تلاميذ بمدرسة “العدل” الابتدائية بمدينة النوبارية بمحافظة البحيرة والتابعة لإدارة أبو المطامير التعليمية بتسمم غذائى؛ نتيجة تناولهم ترمس فاسد.

وصرح الدكتور أحمد الجميل، مدير مستشفى النوبارية المركزي، أنه بعد الكشف على التلاميذ وفحصهم طبيًا تبين أن سبب التسمم تناول ترمس تم غمسه في مياه غير صالحة للاستخدام الآدمي.

وفي السياق نفسه أرجع عبد الناصر حميد، مدير عام الطب الوقائي، حدوث التسمم إلى استخدام مياه غير صالحة للاستخدام الآدمي في عمل الترمس.

وتسود حالة من الغضب بين أولياء أمور الطلاب؛ بسبب تأخر سيارات الإسعاف في الحضور إلي المدرسة؛ مما أدى إلى تدهور الحالة الصحية للكثير من التلاميذ.

وفي مستشفى النوبارية المركزي قال أحد أولياء الأمور: السبب الرئيسي في تسمم أولادنا هو مدير المدرسة اللي سمح بالمهزله دي، ازاي يسمح بتواجد كانتين داخل المدرسة بدون ان يتم فحص الطعام اللي الطلاب بيشتروه، ولادنا مرميين في المستشفي من امبارح وكل شوية حد من الأهالي شايل ابنه وجايبه بيتقطع من التعب ولسه العدد بيزيد.

وقال آخر: والله ابني نازل المدرسة الصبح زي الفل وواخد مصروفه عشان يعرف ياكل ويشرب كويس وأخر النهار فوجئت انه اتسمم عشان اكل من المدرسة، وطبعا الحكومة نايمة في العسل ولا كأن حصل اي حاجة.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023