شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

مواقع التواصل الاجتماعي تنقسم حول نتيجة الاستفتاء

مواقع التواصل الاجتماعي تنقسم حول نتيجة الاستفتاء
بعد ظهور  نتيجة الاستفتاء على الدستور الجديد في وقت متأخر من مساء أمس السبت  بنسبة 64% نعم مقابل 36% لا ،تباينت ردود...

بعد ظهور  نتيجة الاستفتاء على الدستور الجديد في وقت متأخر من مساء أمس السبت  بنسبة 64% نعم مقابل 36% لا ،تباينت ردود الأفعال الشباب على مواقع التواصل "فيس بوك و تويتر" ما بين رافض للدستور وغير معترف بنتيجة الاستفتاء، معللا رفضه بتزوير الاستفتاء وما بين داعم للدستور الجديد معتبره علامة الاستقرار كما هو الحال على الساحة السياسية في مصر .

وتقول أسماء الخطيب على حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" :"من بكرة هنبدأ دولتنا الجديدة مصر وعمودها الدستور، إقرار الدستور المصري بنسبة موافقة شعبية 64%".

البكاء على الأطلال

كما انتقد محمد الصنهاوي الرافضين لنتيجة الاستفتاء قائلا على حسابه الشخصي:  "اللي هيفضلوا عايشين في وهم التزوير ونعم بتدخل الجنة والزيت والسكر كتير كده  انتم بتسخنوا لقفا البرلمانيات غالبا بالبكاء علي الأطلال ده" .

فيما يقول عبد الرحمن عكيلة: "ربك ليه حكمة في نتيجة الجولة الأولى، خلاهم يشموا نفسهم ويعتقدوا إنهم ممكن ينجحوا في الحشد لـ " لا "، وبالتالي يشاركوافى التصويت على رفض الدستور ، بعد ما كانوا يقولوا على جثتنا وبكدا اللى هيجي يعترض على النتيجة ويبقى يستاهل اللى يجراله".

بينما انتقد عمرو خليفة  المعارضين للدستور قائلا "قلعوا عريانين و هاجموا المساجد و ضربوا المصلين و صرفوا ملايين الملايين و خرجوا علينا في المساء كاذبين و في الصباح مضللين ومعـاهم الاعــــلامييييين و بشرونا بإنقاذ مصر على أيد البرادعي و موسى و حمدين و في الأخر الخايببين جابوا ستة و تلاتين بجد دا اللي حصل و الله العظيم" .

و فى نفس السياق قال يوسف ابوشمة :" إن شاء الله بعد ما يتم إقرار الدستور مش عايز أي واحد فل يفتح بقه ويقول ان الشعب المصري غير قادر على اتخاذ قراراته" .

و على الجانب الأخر يقول عماد رجب احد الرافضين للدستور الجديد على صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي : " لست نادما علي اختياري .. أتقبل النتيجة وأهنيء شعب مصر بالدستور الجديد الذى سنعمل جاهدين علي تعديله بالطرق الرسمية ليصل لما كنا نصبو إليه من دستور يحقق أهداف ( عيش – حرية – عدالة اجتماعية – كرامة إنسانية).

مشهد فوضوي

فيما رفضت هدية محمود  القبول بنتيجة الاستفتاء قائلة : " يمكن مفيش دليل واضح إن في تزوير بس المشهد الفوضوي اللي عاشته اللجان من المرحلة الأولى والعك اللي حصل ولجان تقفل الساعة 7 ولجان يقطعوا فيها النور ولجان فيها تصويت جماعي وتوجيه ناخبين وورقة دوارة وقضاة مزورين الهوية".

فى حين قال باسم فتحي على  حسابه الشخصي على موقع تويتر للمدونات القصيرة: "  كل ما تضيق معاك قوي .. افتكر إن كان في 300 واحد بيقفوا عند نقابة الصحفيين يقولوا لأ للظلم والكذب والتزوير .. ال 300 دول بقوا 6 مليون ".

و عن فرحة التيار الإسلامي بنتيجة الاستفتاء قالكريم شافعيعلى موقع تويتر:"يا حرام الإسلاميين بيكذبوا الكذبة ويصدقوها.. لا تكونوا فاكرين إن ده استفتاء بجد؟ وإن النتيجة كده فعلا ربنا يشفي".

 بينما قال حاتم عبد الفتاح على موقع تويتر: "الدستور كان فقط لحظة كاشفة لحقيقة صراع بين شباب ثورة يريدون دولة مستقلة ذات سيادة وبين من رضوا بتبعية السيد الأمريكي و ملاءات العسكر".

فيما انتقد شخص معارض للدستور يحمل حسابه الشخصي اسم هشام جيفارا المعارضة قائلا : "بنقول الإخوان شعبيتهم فى النازل طيب قولى حضرتك أنت عملت اية خلينا واقعين معظم إلى قالوا لا بجانب القوى الثورية حزب الكنبة إحنا بنكدب كدبة وبنمشي وراها الإخوان في النازل بس إحنا برضة لسه مش معانا شعبية الشارع هو الحل".

يذكر أن الدعوة إلى إجراء الاستفتاء على أول دستور بعد ثورة الخامس والعشرين من يناير جاءت وسط احتقان سياسي غير مسبوق واستقطاب بين أطراف المجتمع بعد إقرار الإعلان الدستوري الذي أصدره الرئيس محمد مرسى في 22 نوفمبر الماضي وألغاه في 8 ديسمبر بعد احتجاجات قوية في محيط قصر الاتحادية أسفرت عن اشتباكات بين المؤيدين و المعارضين للاستفتاء سقط على إثرها عشرة من الشباب .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023