شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

سخرية “فيس بوك” من تصريحات محافظ المنوفية: “مفيش أزمة أنابيب”

سخرية “فيس بوك” من تصريحات محافظ المنوفية: “مفيش أزمة أنابيب”
  تنتشر أزمة نقص أنابيب الغاز في قرى ومدن المنوفية، إذ تعاني المستودعات نقصًا في الأنابيب، بسبب...
 
تنتشر أزمة نقص أنابيب الغاز في قرى ومدن المنوفية، إذ تعاني المستودعات نقصًا في الأنابيب، بسبب بيعها في السوق السوداء من قبل أصحاب المستودعات، وسط تجاهلٍ للمسؤلين، بسعرٍ يصل إلى 150 جنيه للأنبوبة.
 
 
فتظهر الأزمة في مدن "بركة السبع"، "منوف"، "أشمون"، "تلا"، "الشهداء"، وأخيرًا وليس آخرًا "شبين الكوم"، لتظهر بشكلٍ كبيرٍ في مستودعات الأنابيب بقرى المدن.
 
 
فيما يخرج محافظ المنوفية المعين من قبل حكومة الانقلاب أحمد شيرين فوزي قائلًا:"إن المحافظة لا تحوي أزمة في أسطوانات الغاز"، وذلك بعد زيارة لـمستودع بقرية "ميت خاقان" التابعة لمركز شبين الكوم.
 
 
ولاقت تلك التصريحات استهجانًا واضحًا للمواطن المنوفي، الذي يبحث عن "أنبوبة  غاز" بدلًا من البحث عن لقمة عيشه طيلة اليوم.
 
 
فعلق "عبده جابر" ساخرًا: "ياسيادة المحافظ الناس دي كلها حاقدة وكدابة ومفيش أزمة في الغاز ولا حاجة، الأزمة في الناس، ده حتى أصحاب المستودعات في المحافظة بتتحايل على الناس علشان تاخد الأنابيب،  بس الناس مش عايزه تاخد بس نسيت أقولك إن المحافظي اللي بقولك عليها دي بره مصر خالص".
 
 
وأضاف "إسلام سلمان": "ههههههه اللي بيقول مفيش أزمة يتفضل يزورنا وهيعرف الأمور على طبيعتها".
 
 
وأضاف "عبدالرحمن": "طب بما إن مفيش ازمة يا (….)، أنا الـ 4 أنابيب اللي في البيت فاضيين، ممكن كبير الكاذبين بتاعكوا يجي يملاهم و مستعد أوصله بتوكتوك"، ليقول "سمير لدغيدي": "هو المحافظ كان في مستودع خارج مصر ولاإيه".
 
 
 


تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023