شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

في ذكري ماسبيرو.. شباب أقباط: الكنيسة تحالفت مع قاتل إخوتنا

في ذكري ماسبيرو.. شباب أقباط: الكنيسة تحالفت مع قاتل إخوتنا
أعلن عدد كبير من شباب المسحيين عن غضبهم من موقف الكنيسة المصرية في ذكري مذبحة ماسبيرو التي راح ضحيتها عشرات المسحيين خلال...

أعلن عدد كبير من شباب المسحيين عن غضبهم من موقف الكنيسة المصرية في ذكري مذبحة ماسبيرو التي راح ضحيتها عشرات المسحيين خلال هجوم الجيش علي تظاهرتهم وإطلاق الرصاص الحي عليهم، ودهسهم بالدبابات.

وهاجم شباب الأقباط تدخل الكنيسة في السياسة، وتأيدها لقائد الانقلاب العسكري عبد الفتاح السيسي، بسبب أنه كان عضو في المجلس العسكري الذي قتل المسحيين أمام ماسبيرو.

وسخر عدد من الشباب دعوة البابا تواضرس لتأبين القتلى يوم الخميس المقبل، مؤكدين علي ضرورة حضور وفد من المجلس العسكري حفل التأبين حتى يقدموا واجب العزاء في من قتلوهم.

وقال مايكل لطفي ناشط مسيحي "لما تلاقي بقى شوية مسيحيين من مؤيدي السيسي عاملين نفسهم من بنها وبيتكلموا عن محاسبة اللي قاموا بمذبحة ماسبيرو، فتوريهم صورة المشير طنطاوي مع السيسي" وتشكرهم علي ذكائهم.

وأضاف مايكل "دي الحاجة اللي انا لسه مش قادر افهمها مذبحة ماسبيرو كانت من مسيحيين صرف واللي عملها كان الجيش صرف، يعني الأمور واضحة و ما فيهاش اي التباس، و مع ذلك بتلاقي الناس بتبيع دم ولادهم عادي ولا بيجيبوا سيرة الموضوع ده اساسا.

وسخر الناشط وائل رمسيس قائلًا "انتوا يتقولوا إيه يا جماعه دي مش مذبحة… سائقوا المدرعه حصلهم اضطراب نفسي مؤقت وهلع… فقدوا اعصابهم وفقدوا السيطره ع المدرعات…. انتوا بتقولوا ايه ياجمااعه".

ورد عليه هاني عادل ناشط قبطي "علاء عبد الفتاح كان سارق مدرعة لوحده وبعد ما قتل الناس راح ركنها عند دار الدفاع الجوي، لابد من القصاص من علاء عبد الفتاح".

وقال الناشط القبطي مينا منسي "حاجتين نفسي اعرفهم بخصوص مجزرة ماسبيرو كيف اقنع قادة الجيش المصري العظيم و تحديداً قائد الشرطة العسكرية حمدي بدين المجندين بتوعه بإن قتل مدنين عُزل بأليات "حربية" هو شرف و فخر لمجند مصري".

وأضاف "تاني حاجة مين "الشخص" المسؤول داخل قيادات المؤسسة العسكرية عن التحريض الاعلامي على المتظاهرين يوم المذبحة لان بحسب شهادة المجرمة رشا مجدي مذيعة ماسبيرو قالت انا ما شوفتش حاجة انا قولت الكلام اللي اتقالي اقوله انا مقولتش حاجة من عندي … مين بأة من قيادات الجيش قالها تقول الاقباط بيقتوا الجيش انزلوا انقذوا الجيش".

وأوضح مينا "الاسئلة دي اجابتها عند رئيس جهاز المخابرات الحربية وقت المجزرة و طبعاً مش لازم ننسى نغني تسلم الايادي و لو في وقت ارقصوا على بشرة خير .. ليه ؟ لان نعم بتزيد النعم".

وقال بولا إبراهيم ناشط قبطي " تواضروس بيقولك الكنيسة هتحتفل بذكرى شهداء موقعة "ماسبيرو"، طب بالصلاة ع النبي كده أحااااج لسه معرفتوووش مين اللي طحنهم تحت جنازير المدرعات الإخوان ولا الجيش؟".



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023